عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
بازدید : 1941
نویسنده : وحید

محمدرضا گلزار در سلام بمبئی

 



:: موضوعات مرتبط: عکس بازیگران و خوانندگان مرد , ,
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
بازدید : 3018
نویسنده : وحید



:: موضوعات مرتبط: عکس خودرو , ,
تاریخ : جمعه 20 فروردين 1395
بازدید : 2295
نویسنده : وحید

 

سرطان خون از کجا می آید؟
لوسمی از جمله سرطان‌های شایع و در عین حال بدخیم است که سالانه افراد زیادی را در سرتاسر جهان به کام مرگ می‌کشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ لوسمی از جمله سرطان‌های شایع و در عین حال بدخیم است که سالانه افراد زیادی را در سرتاسر جهان به کام مرگ می‌کشد. سرطان خون بر اثر ورود سرطان به سلول‌های خونی و سرطانی شدن آن بوجود می‌آید و به طور کلی بر اثر تکثیر سلول‌های سرطانی در خون و مغز استخوان و نامنظم شدن تعداد گلوبول‌های سفید و پلاکت‌های خونی شکل می‌گیرد.

به بیانی دیگر، سلول‌های بنیادی موجود در مغز استخوان شامل سلول‌های قرمز، سفید یا پلاکت‌ها هستند. هنگام ابتلا به سرطان خون، تولید سلول‌های خونی به هم می‌خورد و مغز استخوان فرد به طور کاملا غیرعادی شروع به تولید مقدار زیادی سلول خونی می‌کند.

این سلول‌هایی که این گونه تکثیر می‌شوند عادی و سالم نیستند و نمی‌توانند عملکردی درست داشته باشند. بر اثر تکثیر غیرعادی سلول‌های خونی، تولید سلول‌های سالم و طبیعی خون متوقف می‌شود یا کاهش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن و مواد کافی به بافت‌ها و سلول‌های بدن نمی‌رسد و منجر به لخته شدن خون یا افزایش پلاکت‌ها در مسیر خون‌رسانی می‌شود.

سرطان خون بیشتر در چه سنی به سراغ افراد می‌آید؟
نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری تا حدی افزایش می‌یابد. به همین علت افراد میانسال و کهنسال بیشتر باید به علائم هشداردهنده این بیماری دقت کنند. علاوه بر این، سرطان خون را می‌توان از جمله بیماری‌های شایع میان کودکان در نظر گرفت که بیشتر پس از گذشت 3 یا 4 سال پس از تولد اتفاق میفتد.

سرطان خون مزمن در بزرگسالان شایع‌تر از کودکان است در حالی که کودکان بیشتر به سرطان خون حاد مبتلا می‌شوند. روند بیماری در انواع مزمن آن بسیار آهستهتر از انواع حاد آن است و سبب میشود که فرد تا مدتها پس از ابتلا به آن از وجود این بیماری در بدنش بیخبر باشد.

چند نوع سرطان خون داریم؟
سرطان خون مانند سرطان‌های دیگر بر اثر به هم خوردن و نامنظم شدن نظم سلولی بوجود می‌آید و می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. بر اثر جایگاه و نحوه انتشار این بیماری، برخی سه نوع لوسمی، لنفومی و میلوما را برای آن در نظر گرفته‌اند.

در لوسمی از درون مغز استخوان شروع می‌شود و سبب کاهش توانایی سلول‌های سفید خون و توانایی سلول‌های بنیادی مغز استخوان در ساختن سلول‌های قرمز و پلاکت‌ها می‌شود در حالی که در نوع لنفومی، سیستم لنفاوی هدف قرار می‌گیرد و سبب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و میلوما سلول‌های پلاسما را هدف قرار می‌دهد مجددا سبب تضعیف سیستم امنی بدن می‌شود.

سرطان خون لنفوئیدی یا لنفوبلاستی بر سلول‌های لنفاوی و سلولهای سازنده بافتهای لنفاوی تاثیر میگذارد. به همین علت سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل میکند و در برخی قسمتهای بدن همچون غدد لنفاوی، طحال یا لوزه‌ها بیشتر یافت میشود.

سرطان خون میلوئیدی یا مغز استخوانی بر مغز استخوان تاثیر میگذارد. این در حالی است که برخی سلول‌های مغز استخوان به گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و سلول‌های پلاکت ساز تبدیل می‌شوند و همین عامل طیف گسترش این بیماری را وسیعتر میکند.

صرف نظر از انواع مختلف سرطان خون می‌توان دو نوع حاد و مزمن را برای آن در نظر گرفت. بنابراین 4 نوع کلی سرطان خون از جمله لوسمی مزمن می‌لوئیدی، لوسمی حاد میلوئیدی، لوسمی مزمن لنفوئیدی و لوسمی حاد لنفوئیدی وجود دارد. روند بیماری در انواع مزمن آن بسیار آهستهتر از انواع حاد آن است و سبب میشود که فرد تا مدتها پس از ابتلا به آن از وجود این بیماری در بدنش بیخبر باشد.

نشانه‌های سرطان خون چیست؟
از جمله علائم و نشانه‌های سرطان خون می‌توان به کم‌خونی، سستی، رنگ پریدگی، سرگیجه، خستگی، تغییر رنگ پوست، تیره شدن رنگ پوست، ملتهب شدن لثه، خونریزی در لثه، افزایش دمای بدن، تب، ملتهب شدن غده‌های لنفاوی، درد در ماهیچه‌ها، درد در اندام‌ها، بوجود آمدن لکه‌های خونی در ادرار و مدفوع و خونریزی اشاره کرد.

در برخی موارد بیماری سرطان خون می‌تواند همزمان با بیماری‌های دیگر اتفاق بیفتد و علائم آن‌ها با هم ترکیب شود. در بیشتر موارد بزرگ شدن طحال می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این سرطان مرگبار باشد. تشخیص قطعی بیماری سرطان خون در بیشتر موارد از طریق آزمایش مغز استخوان مشخص می‌شود.

آیا درمانی برای لوکمیا وجود دارد؟
در چند دهه اخیر بیماری سرطان خون یا لوکمیا را با استفاده از داروهای ضد سرطان تا حدی مهار کرده‌اند و طول عمر بیماران مبتلا به آن را افزایش داده‌اند. این داروها علائم و نشانه‌های بیماری را کاهش می‌دهند و از بدتر و شدید شدن علائم آن جلوگیری می‌کند.

در بیشتر موارد سن، جنسیت، سلامت عمومی، مقاومت بدن و نوع سرطان خون در درمان آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان خون برخوردار بودن از روحیه بالا و مثبت‌اندیشی است و می‌توان به جرات گفت که حفظ روحیه می‌تواند به مهار و درمان این بیماری‌های کمک‌هایی موثر برساند.

شیمی درمانی، پرتو درمانی، پیوند مغز استخوان، نگهداری از سلول‌های بنیادی در زمان تولد در کنار استفاده از برخی داروهای ضد سرطان از جمله روش‌های درمان این بیماری هستند. خوشبختانه برخی از انواع سرطان خون مزمن با دارویی که اخیرا ساخته شده است قابل درمان است.

چگونه مچ سرتان خون را بگیریم؟
با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی، همچنان بسیاری از عوامل بوجودآورنده سرطان خون، این بیماری مرموز و کشنده پنهان است و امید است که پیشرفت‌های کنونی در علم پزشکی بتواند سنگ بنای پیشرفت‌هایی در درمان و مهار این بیماری باشد.

گفتنی است که عوامل محیطی و ژنتیکی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. گاهی اوقات عوامل ژنتیکی و بیماری‌های ژنتیکی همچون سندروم داون می‌تواند سبب ابتلا به سرطان خون شود. به همین علت توصیه می‌شود که والدین به خصوص مادران به آزمایش‌ها و غربالگری‌های مهم دوران بارداری برای تشخیص نارسایی‌های ژنتیکی بیشتر دقت کنند.

علاوه بر این، برخی مواد و پرتوهای شیمیایی همچون مواد رادیواکتیوی، ترکیبات اتمی، راکتورهای هسته‌ای و بنزین نیز می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد به همین علت باید از قرار گرفتن در معرض چنین عوامل محیطی جلوگیری کرد.

بیماری سرطان خون در معاینه‌های بالینی و آزمایش مغز استخوان و گاهی در آزمایش خون ساده تشخیص داده می‌شود و گاهی می‌توان قبل از علائم آن، مچ این بیماری را گرفت.

منبع: Medical News Today
Live Science
Medical Daily
Health Line
Cancer.org



:: موضوعات مرتبط: سلامت و بهداشت , ,
:: برچسب‌ها: سرطان خون , پزشکی ,
تاریخ : جمعه 6 فروردين 1395
بازدید : 1999
نویسنده : وحید

بهنوش بختیاری

تینا پاکروان و بهرام رادان

پرستو صالحی



:: موضوعات مرتبط: عکس بازیگران و خوانندگان مرد , عکس بازیگران زن , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1742
نویسنده : وحید

فروشنده دوره گرد دهه چهل شمسی

بازی کردن بچه ها دهه سی شمسی



:: موضوعات مرتبط: عکس های قدیمی , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1910
نویسنده : وحید

عجیب الخلقه ترین مرد ایران!

سیاه خان بوشهری در صد و یک سال پیش در سال 1291 شمسی در اطراف شیراز در روستایی در اطراف زرقان در خانواده ای کشاورز با زایمان طبیعی به دنیا آمد.او از 6 سالگی به بعد به طور ناگهانی سریع دچار رشد بدنی شد به طوری که در 9 سالگی 20 ساله به نظر می رسید. روزها در کنار خیابان و پیاده رو، کنار جوی آب و زیر سایه درختان و ساختمان ها او را روی تکه پارچه ای می نشاندند و مردم و رهگذران به صورت سیرک یا نمایش به دیدن هیکل و قیافه وحشتناک او می آمدند و گاه بعضی تماشاچیان به او کمک های مادی مختصری به صورت صدقه می کردند.


عجیب الخلقه ترین مرد ایران! ، انسان های عجیب الخلقه ، عجیب الخلقه ترین مرد ایران

عکس عجیب الخلقه ترین مرد ایران

بعضی از بچه ها به او سنگ می زدند و فریاد او بلند می شد ولی امکان و توان برخاستن و دفاع یا تلافی نداشت. گاه بچه های کوچک و زن ها از مشاهده چهره و هیکل عجیب و ترسناک او از وحشت جیغ زده و گریه می کردند. شهرت این غول عجیب الخلقه و کریه به تدریج به شهرستان های دیگر فارس رسید و از نقاط دوردست به دیدن این به قول بعضی در آن زمان «انسان جن زده» می آمدند. خانواده وی برای درمان او از داروهای گیاهی مختلف، بخورها، ادعیه، جادو، اوراد رفع جن و شربت های طلسم شکن استفاده می کردند.

به تدریج عده ای افراد زرنگ و فرصت طلب با موافقت خانواده وی به صورت اکیپ دور او را گرفته و ابتدا از هر تماشاچی پول می گرفتند و بعد اجازه نزدیک شدن و مشاهده این فرد غول مانند را می دادند و بدینوسیله ممر معاشی برای خانواده و دیگران بود.

سیاه خان ، عجیب الخلقه ترین مرد ایران ، انسان جن زده


در سال 1301 شمسی آقای دکتر قربان، بنیانگذار و اولین رئیس دانشکده پزشکی شیراز سیاه خان را می بیند و از آن پس مرتب به دیدن او می رود و علاوه بر کمکهای مالی مکرر برایش دارو و غذا می برد. گاه با درشکه و زحمت او را به دانشگاه پزشکی می آوردند و دکتر قربان به علت مشکلات پیاده و سوار کردن سیاه خان، خود در داخل درشکه او را معاینه و درمان های لازم را تجویز می کرد. به دستور دکتر قربان به علت مشکل بودن زندگی در کوچه و منزل وی را در بیمارستان سعدی شیراز متعلق به دانشکده پزشکی بستری می کنند.

دکتر قربان به علت نادر بودن این فرد در جهان و شرایط بسیار عجیب او خیلی به او علاقه مند شده بود و در آن زمان به پزشکان و دانشجویان می گفت «سیاه خان در عالم پزشکی گوهر شب چراغی است» وزن جمجمه او که 7‎/5 کیلوگرم بود، تحمل این سر بزرگ و ترسناک را روی گردن سیاه خان مشکل می کرد. به علت وزن فوق سنگین بدن و طول زیاد قد و ناهنجاری شدید مهره ها و گردن و کمر قادر به سرپا ایستادن نبود و برای این کار احتیاج به کمک حداقل 4-3 نفر قوی هیکل داشت.

 

عجیب الخلقه ترین مرد ایران! ، انسان جن زده ، سیاه خان بوشهری


سیاه خان تا پایان زندگی اش در بیمارستان به سر برد. این هیولای خوفناک با قدی به طول 259 سانتی متر و هیکلی باوزن 250 کیلوگرم کف پاها کاملاً صاف و به علت کف بسیار پهن و دراز پاها موقع راه رفتن تلپ تلپ کف پا به زمین کوفته می شد. حالات و اخلاق و روحیات او شبیه بچه ها بود. فردی عقب مانده و کم هوش بود. گاه حالات شدید امیال جنسی بدون کنترل و خجالت داشت. اشتهای او به غذا در حد 4-3 نفر انسان سالم پراشتها بود. قواره هیکل او خیلی عجیب و وحشتناک بود.

حجم جمجمه وی 1470 سانتی متر مکعب بود. طول دست او 117 سانتی متر و طول پای او 125 سانتی متر بود. به علت حجیم و سنگین بودن جمجمه و گردن و سنگین بودن هیکل او و فشار دائم این وزن زیاد روی ستون فقرات ستون مهره ها در ناحیه سینه و پشت به طرف عقب و کمی به سمت راست قوز برداشته بود. اگر این قوز وجود نداشت، قد کامل او بیش از 259 سانتی متر فعلی می بود.

سیاه خان چندی بعد به علت ذات الریه فوت می کند.

اسکلت وی هم اکنون در دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز در معرض بازدید عموم قرار دارد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های جالب , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1672
نویسنده : وحید

دروازه قرآن شیراز یکی از 6 دروازه باقیمانده این شهر و یکی از آثار دیدنی شیراز به شمار می‌رود. دروازه قرآن از زمانآل‌بویه در همین مکان فعلی بارها ویران و تجدید بنا شده است.
ویران شدن این بنا در سال 1315 ه.ق به دستور والی وقت یکی از این نمونه‌هاست. دروازه قرآن کنونی را نیکوکاری به نام حسین ایگار ساخته و به مردم شیراز هدیه کرده است.

در بالای طاق بزرگ این دروازه اطاقی تعبیه شده که دو قرآن کتابت شده به دست سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری می‌شده است.

 

در ادامه این تصویر قدیمی از دروازه قرآن شیراز را مشاهده کنید.



:: موضوعات مرتبط: عکس های قدیمی , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1116
نویسنده : وحید

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از مرگ فلمینگ در سال ۱۹۶۴ میلادی، رمانهای جیمز باند توسط اشخاص دیگری مانند کینگسلی آمیس، جان گاردنر، ریموند بنسون و سباستین فالکز نوشته شد. علاوه بر این کریستوفر وود دو فیلمنامه نوشت. از این شخصیت تا به حال ۲۲ فیلم ساخته شده است که آخرین آن فیلم «ذره‌ی آرامش» محصول سال ۲۰۰۸ انگلستان است.

از حدود 40 سال گذشته هیچگاه انتظار برای بازگشت جیمز باند دور از ذهن نبوده است. زیرا همچنان که می‌دانید و در انتهای تمامی ‌فیلم‌های باند از زمان «از روسیه با عشق» وعده داده می‌شد، فیلم بعدی در راه است. حالا انتظار برای بیست وسومین مین فیلم باند است. اما مشکل تا اکنون موقعیت مترو گلدوین میر بود که دچار ورشکستگی و قرض بسیار شده بود. به طوری که یکی از اعضای کمپانی در ماه آوریل گفته بود: ما همچنان با وجود بستن استودیو و فقدان خریدار امیدواریم بتوانیم مشتری مطلوب را به دست آوریم و به همین دلیل تولید جیمز باند23 را با همه ی شایعه‌ها منتفی اعلام می‌کنیم.

همه‌ی این‌ها باعث شده است هواداران جیمز باند همچنان در انتظار تولید سری جدیدی از این فیلم‌ها باشند. در حالی که حتی «کریستوفر نولان» نیز آمادگی خود را برای ساخت آن اعلام کرده است و اخیرا به بی بی سی گفته است عاشق ساختن جیمز باند است.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های جالب , ,
:: برچسب‌ها: جیمزباند , فیلم , ماشین ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1138
نویسنده : وحید

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،در داستان‌های عجیب فوتبالی امروز به یک اتفاق بسیار جالب در دیدار آرسنال و دینامو که در سال 1945 انجام شده است می‌پردازیم این مسابقه یک دیدار دوستانه بود که بین آرسنال و دینامو مسکو در ورزشگاه وایت هارت لین برگزار شد.


در اواسط این مسابقه مه غلیظی ورزشگاه را فرا گرفت به طوری که به سختی می‌شد، یک متر جلوتر را دید بازیکنان از داور خواهش کردند که بازی را لغو کند، اما او به خواسته آنها توجهی نکرد و دستور به ادامه بازی داد این مسابقه تحت تاثیر مه غلیظ تبدیل به یک بازی مضحک شد و هیچ کدام از بازیکنان هم تیمی‌های خود را در زمین پیدا نمی‌کردند، سپس آرسنال یک تعویض انجام داد، اما پس از خروج بازیکن تعویضی از میدان آرسنالی‌ها خواستند زرنگی کنند و بازیکن تعویضی دوباره در مه غلیظ و به دور از چشم داور به زمین مسابقه بازگشت تا 12 نفره به بازی ادامه دهند، اما خبر نداشتند که روس‌ها از آنها زرنگ تر بودند و داشتند با 15 بازیکن بازی می‌کردند.


داور مسابقه تا پایان نفهمید که بیش از 22 بازیکن در میدان حاضر است و بعد از مسابقه این موضوع مشخص شد.


اتفاق جالب دیگر در آن مسابقه، این بود که دروازه‌بان آرسنال در مه به تیرک دروازه برخورد کرد و مصدوم شد و سپس جایش را با یکی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه عوض کرد و آن تماشاگر درون دروازه ایستاد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های جالب , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1079
نویسنده : وحید

 

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ تقریبا همه افراد در سطح پوست خود دست کم یک خال را دارند و کمتر فردی است که از وجود آن‌ها بی‌خبر باشد. بسیاری اوقات خال‌ها جنبه زیبایی دارند و بر زیبایی فرد میفزایند و در برخی موارد نیز از زیبایی فرد می‌کاهند.
خال‌ها در اندازه‌های مختلفی در بدن و صورت افراد بوجود می‌آیند و محل قرارگیری آن‌ها می‌تواند اطلاعات جالبی را نشان دهد. گفته می‌شود که خال‌ها می‌توانند اطلاعاتی راجع به خانواده،‌ ویژگی‌های شخصیتیِ، وضع مالی، بخت و اقبال و سلامتی افراد در اختیار بگذارند. در اینجا به برخی از این حقایق اشاره می‌کنیم:
خال میان دو ابرو
خال میان ابروها می‌تواند نشان از دورنمای شغلی بسیار خوب باشد. در واقع، وجود خال در این ناحیه به معنای پیشرفت شغلی، افزایش حقوق یا ارتقاء شغلی می‌باشد.
خال میان چشم و ابرو‍
خال میان چشم و ابرو‍ بدان معنا است که شما فردی قابل انعطاف هستید که می‌توانید به راحتی خود را با شرایط جدید سازگار کنید. شما فردی راحت هستید که می‌تواند به راحتی مدیریت کند.
خال در بالای لب
وجود خال در بالای لب بدان معنا است که بیشتر نگرانی‌های شما راجع به خوراک و پوشاک است و نشان می‌دهد که شما فردی درون‌گرا هستید و مهارت‌های شخصی بسیاری دارید.
خال بر روی گونه
خال بر روی گونه بدین معنا است که شما شخصیتی بانفوذ به خصوص در محل کار هستید و بسیار تاثیرگذار هستید. علاوه بر این، امکان دارد که از نظر مالی شاهد پیشرفت‌های بسیار مطلوب باشید.
خال در کف دست
این خال بدان معنی است که شما هیچ‌گاه دچار مشکلات مالی نمی‌شوید و فردی باهوش و مدیری موفق هستید. اگر این خال پشت دست باشد، به معنای داشتن مهارت‌های مدیریتی بسیار عالی و وضعیت اقتصادی بسیار خوب است.
خال روی پا
این خال نشان می‌دهد که شما فردی ماجراجو هستید که از سفر کردن بسیار لذت می‌برید و در محیط کاری بسیار محبوب هستید. علاوه بر این، به این علت که شما می‌توانید بسیار مسئولیت‌پذیر باشید، مدیر خوبی نیز می‌شوید.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی های جالب , ,
تاریخ : چهار شنبه 4 فروردين 1395
بازدید : 1171
نویسنده : وحید

 

فوتبال 3.5 بیلیون طرفدار

کریکت :2.5 بیلیون

هاکی روی چمن:2 بیلیون

تنیس:1 بیلیون

والیبال:900 میلیون

پینگ پنگ:850 میلیون


بیسبال:500 میلیون

 

گلف:450 میلیون

بسکتبال:400 میلیون


فوتبال آمریکایی:400 میلیون



:: موضوعات مرتبط: عکس های ورزشی , دانستنی های جالب , ,
تاریخ : یک شنبه 1 فروردين 1395
بازدید : 1344
نویسنده : وحید



:: موضوعات مرتبط: عکس های جالب , ,
تاریخ : یک شنبه 1 فروردين 1395
بازدید : 1165
نویسنده : وحید



:: موضوعات مرتبط: عکس های جالب , عکس های خنده دار , ,
تاریخ : یک شنبه 1 فروردين 1395
بازدید : 1827
نویسنده : وحید

جنگل آمازون کجاست؟

آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در شمال آمریکای جنوبی است. این منطقهٔ جنگلی که رودخانهٔ آمازون نیز از میان آن می‌گذرد بخش‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را در برمی‌گیرد. بیشتر بخش جنگل‌های آمازون در خاک برزیل با ۶۱٪ و پرو با ۲۹٪ مساحت کلی جای دارد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جدید است.

آب و هوای جنگل آمازون
جنگل‌های بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد است. متوسط درجهٔ حرارت، در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجهٔ سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجهٔ سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) است. تقریباًَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر جنگل آمازون می‌بارد.

 

حیوانات عجیب جنگل آمازون
در جنگل‌های وسیع آمازون به طور تقریبی 1294 نوع پرنده، 378 خزنده، 427 نوع دوزیست و 3 هزار نوع ماهی زندگی می‌کنند که اغلب این حیوانات شکارچیان بسیار ماهری هستند و جان سالم به در بردن از دستشان تقریباً غیرممکن است.

دلفین صورتی که به زبان محلی بوتو نامیده می‌شود، یکی از نادرترین دلفین‌ها در سراسر دنیاست که در میان آب‌های رودخانه پهناور آمازون زندگی می‌کند.

این دلفین می‌تواند تا 15 دقیقه روی آب بماند ولی به طور کلی این دلفین‌ها معمولاً زیر آب هستند و تنها برای نفس کشیدن روی آب می‌آیند. همچنین با وجود شباهتی که با دلفین‌های خاکستری دارند از نظر اندازه از آنها کوچک‌تر هستند و همین دلیل باعث شده تا بتوانند به راحتی در آب‌های رودخانه شنا کنند؛ وزن آنها به 90 کیلوگرم می‌رسد. دلفین‌های صورتی قادر هستند در آب به صورت درجا 180 درجه بچرخند.

 

رودخانه آمازون
بزرگ‌ترین رودخانه دنیا آمازون است که با 1100 انشعاب و 7/6 هزار کیلومتر طول، از کوه‌های 12 میلیون ساله‌اند در آمریکای‌جنوبی شروع شده و پس از گذر از یک مسیر پرپیچ و خم، به سمت شرق و اقیانوس اطلس می‌رود. دهانه این رودخانه بسیار عریض است؛ به طوری‌که حتی کشتی‌ها قادر به عبور از آن هستند. البته در قسمت‌هایی از رودخانه آمازون که دارای آب گرم و نسبتاً راکد است، حیوانات عجیبی نیز زندگی می‌کنند که یک نمونه از آنها، نوع خاصی از گربه ماهی است که به دلیل زندگی در یکی از بکرترین مناطق دنیا بسیار بزرگ‌تر از حد معمول است.

  در قسمت‌هایی از رودخانه آمازون حیوانات عجیبی زندگی می‌کنند

 

نام این رودخانه به دلیل خطرناک بودن، آمازون گذاشته شده است که به‌زبان بومیان آن‌جا به‌معنی شکننده قایق است. طبق تحقیقات به دست آمده، طول عمر رودخانه آمازون 11 میلیون سال محاسبه شده است.

 

قبیله‌های جنگل آمازون
در جنگل‌های آمازون هنوز قبایلی هستند که به دور از هیاهوی شهر و به سبک گذشته و اجدادشان به زندگی خود ادامه می‌دهند. اما به جز قبایل بومی که در دل جنگل آمازون زندگی می‌کنند و هیچ ارتباطی با دنیای بیرون ندارند، گروه‌های بومی دیگری نیز در شهرها و روستاهای اطراف زندگی می‌کنند که تعداد آنها تقریباً به 20 میلیون نفر می‌رسد.

حدود 200 قبیله با فرهنگ‌های مختلف در جنگل های آمازون زندگی می کنند

 

نیمی از جمعیت قبایل جنگل آمازون طی سالیان متمادی بر اثر بیماری، گرسنگی و جنگ جان خود را از دست داده‌اند. این قبایل در تمام جنگل آمازون با یکدیگر متفاوت هستند یعنی تقریباً 200 قبیله با فرهنگ‌های مختلف هستند که حتی زبان آنها با هم متفاوت است. آنها به 180 زبان مختلف صحبت می‌کنند.

نیمی از جمعیت قبایل جنگل آمازون بر اثر بیماری، گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند

 

 هر سال در ماه‌های ژوئن و اگوست، قبایل مستقر در جنگل آمازون و شهرهای اطراف جشنی به نام کوارپ برگزار می‌کنند. در این جشن که در واقع برای بزرگداشت رفتگانشان برپا می‌شود، هر قبیله رقص، غذاهای بومی و آیین‌های خود را به نمایش می‌گذارد. ورود غریبه‌ها به این جشن برای تماشا تنها با اجازه روسای قبایل امکان‌پذیر است. اما این جشن مربوط به قبایلی می‌شود که با وجود زندگی در جنگل آمازون، با یکدیگر و حتی گاهی با دنیای بیرون در ارتباط هستند.

 

طبق تحقیق دانشمندانی که به جنگل‌های آمازون سفر کرده‌اند، 50 قبیله بومی، شناسایی شده‌اند که به طور کلی با دنیای بیرون از جنگل غریبه‌اند و حتی برخی از قبایل به حال خود رها می شوند تا به خاطر رفتن بیگانگان به حریم خصوصی‌شان مجبور به پناه بردن به اعماق جنگل آمازون نباشند، چون این کار باعث می‌شود آنها به مناطق دور‌افتاده رفته و دیگر نتوان اطلاعی از آنها به دست آورد.



:: موضوعات مرتبط: مکان های دیدنی دنیا , ,

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دنیای عکس ،دانلود رمان و آدرس zoodbia.Loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com